SCENARIUSZ ZAJĘĆ - KLASA I

 

 

Integralny ośrodek tematyczny: POWIETRZE

 

Temat zajęć :  Jakie jest powietrze? - określanie jego właściwości.

 

Opracowanie : mgr Tamara Widłok

 

Cele operacyjne:

 

Uczeń:

- zna właściwości powietrza

- dokonuje obserwacji

- formułuje wnioski wynikające z jego działalności

- samodzielnie myśli i działa

- współdziała w grupie

- aktywnie uczestniczy w zajęciach

 

Metody pracy:

 

słowne

- swobodne wypowiedzi uczniów

- wypowiedzi ukierunkowane pytaniami nauczyciela

- rozmowa z dziećmi

 

oglądowe

- pokaz

- obserwacja

 

praktycznego działania

- ćwiczenia praktyczne

- metoda aktywna

 

Formy pracy:

- zbiorowa

- grupowa

- indywidualna jednolita

 

 

 

 

Środki dydaktyczne:

 

- balony z działaniami, plansze z napisami, wiatraczek, suszarka, słomki, kubeczki, balony, kieliszek, tekturka, szklanka, piórka, wata, gazety, perfumy, woda, wstążki, karton, tusz, kredki świecowe, karta pracy, tarcza strzelnicza, cenówki, dyplomy

- kaseta “Kinezjologia edukacyjna” Muzyka do ćwiczeń cz.I - “Zbieram, poszukuję, badam”. D. Dziamska

- kaseta “Rymowanki - przytulani” M. Bogdanowicz

 

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie - zabawa integracyjna.

 

2. Wprowadzenie w tematykę zajęć - odgadnięcie hasła “Powietrze”.

(załącznik nr 1)

 

3. Dochodzenie do wiedzy na temat właściwości powietrza i formułowanie wniosków na podstawie ćwiczeń praktycznych.

 

Doświadczenie nr 1

 

CZY POWIETRZE WIDAĆ?

 

Uczniowie próbują znaleźć sposób na pokazanie powietrza np. wiatraczek, podmuch wiatru w konarach drzew, wachlarz, puszczanie baniek mydlanych).

 

WNIOSEK: Czyste powietrze jest bezbarwne.

 

Doświadczenie nr 2

 

CZY POWIETRZE COŚ WAŻY?

 

Demonstracja ćwiczenia z balonami. Na zrobionej z patyczka i sznurka wadze szalkowej wieszamy dwa jednakowo napompowane balony, a później jeden z nich przekuwamy. Szalka z balonem z powietrzem przesunie się w dół.

 

WNIOSEK: Powietrze waży.

 

 

 

 

Doświadczenie nr 3

 

CZY POWIETRZE MA SIŁĘ?

 

a) Doświadczenie z wodą w kieliszku.

Na kieliszek napełniony wodą kładziemy tekturkę i szybkim ruchem obracamy do góry nogami. Woda nie wylewa się.

                                                                                                                                                                                                             

b) Doświadczenie z podnoszeniem szklanki bez użycia rąk za pomocą nadmuchanego balonu.

Do szklanki wkładamy nie napompowany balon. Następnie nadmuchujemy go tak, że opiera się o brzegi szklanki i podnosimy ją trzymając tylko balon.

 

WNIOSEK: Powietrze ma siłę.

 

?        Zabawa ze wstęgami - rysowanie w powietrzu z wykorzystaniem podkładu muzycznego “Paddy the Dancer” - Carrantuohill

 

Doświadczenie nr 4

 

CZY POWIETRZE MOŻE BYĆ “LISTONOSZEM“?

 

Rozpylanie perfum w powietrzu.

 

WNIOSEK: Powietrze przenosi zapachy.

 

Doświadczenie nr 5

 

CZY POWIETRZE MOŻE PORUSZAĆ?

 

Dzieci dmuchają w piórka, watę, kulę z gazety. Porównanie co łatwiej poruszyć?

 

WNIOSEK: Powietrze może poruszać.

 

?        Ćwiczenia oddechowe.

?        Malowanie powietrzem tzn. dzieci rozdmuchują kroplę tuszu na kartonie i tworzą obraz z powstałej plamy.

?        Zabawa ruchowa “Wietrzyk” - według M. Bogdanowicz “Rymowanki - przytulanki.” (załącznik nr 2)

 

 

4. Podsumowanie zajęć.

 

- praca indywidualna - karta pracy (załącznik nr 3)

 

- ocena zajęć metodą aktywną - tarcza strzelecka

 

 

 

 

Literatura:

Bogdanowicz M. - “Rymowanki - przytulanki” Fokus 2003

Murphy B. - “Baw się powietrzem” Oficyna Panda 1993

Frątczakowie E.i J. - “Edukacja ekologiczna klasa I, klasa II, klasa III. ” Pabianice 1994

Nauczanie początkowe - Kształcenie zintegrowane zeszyt IV, 2001/2002

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

Obliczenie wyników działań i uszeregowanie rosnąco. Odwrócenie plansz i odczytanie hasła: “Powietrze” ( 2,4,6,10,12,13,15)

 

    

 

     P                                             O                                       W

 

  2 + 0 =                                    9 - 5 =                              10 - 4 =

 

 

 

     I                                               E                                        T

 

  3 + 7 =                                  10 + 2 =                              15 - 2 =

 

 

 

    R                                              Z                                        E

 

 9 + 6 =                                    20 - 4 =                               10 + 8 =

 

 

Załącznik nr 2

 

Idzie pani tup, tup, tup.

 

Dziadek z laską stu, stuk, stuk.

 

Skacze dziecko hop, hop, hop.

 

Żaba robi długi skok.

 

Wieje wietrzyk fiu, fiu, fiu.

 

Kropi deszczyk puk, puk, puk.

 

Deszcz ze śniegiem plum, plum, plum.

 

A grad w szyby łup, łup, łup.

 

Świeci słonko, wieje wietrzyk,

 

pada deszczyk, czujesz dreszczyk?

 

 

 

Załącznik nr 3

 

Wyraz  “powietrze” połącz strzałkami z jego cechami.

 

 

waży                                                                        krótkie

 

                               może poruszać

 

 

               ma siłę                                                                wysokie                  

                               POWIETRZE         

 

                                                                 

                               przenosi zapachy                                    bezbarwne               

                               

                                           smaczne