Parowóz osobowy Ol-49


Jest to polska konstrukcja z 1949 roku. Parowozy te zastąpiły wysłużone Ok-1 i O1-12 na liniach drugorzędnych. Parowóz ten ma mały nacisk na oś, dlatego stał się niezastąpiony na liniach o słabej nawierzchni. Wadą tego parowozu jest natomiast to, że ma małe przyśpieszenie i jest dość słaby -nie nadaje się do ciężkich pociągów pasażerskich. Ogółem w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano łącznie 115 sztuk tych maszyn.
Maszyny Ol49 wyposażono w tendry skrzyniowe serii 25D49, zbudowane specjalnie do tego parowozu. Wadą tych tendrów były grzejące się nadmiernie łożyska ślizgowe, w związku z czym zastępowano je tocznymi a w wielu maszynach wymieniono całe wózki tendrów na wózki typu 2XT, stosowane w wagonach towarowych, zwłaszcza rosyjskiej budowy.



Dane techniczne

Parowóz  
Układ osi 1-3-1
Średnica kół napędnych 1250 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 12840 mm
Masa parowozu próżnego 75,1 t
Masa w stanie służbowym 82,9 t
Siła pociągowa 9600 kG
Moc 949 kW
Prędkość maksymalna 100 km/h
   
Tender 25D49
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 25,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 12,0 t
Masa tendra próżnego 25,0 t
Masa w stanie służbowym 62 t