Parowóz osobowy Ok-55


Parowóz Ok55 powstał z wykorzystaniem osprzętu kotła i skrzyni tendrowej parowozu Tr203. W lokomotywie wprowadzono wiele nowoczesnych rozwiązań, takich jak: całkowicie spawany kocioł ze zwiększonym przegrzewaniem pary, ruchomy ruszt i popielnik z bocznym dopływem powietrza. W korbowodach i wiązarach użyto łożysk tocznych. W dymnicy zainstalowano rurowy podgrzewacz powietrza i poprawiono urządzenia ciągowe (komin i dyszę). Ostoja parowozu i ostoje były konstrukcją spawaną. Do ostojnic były również przyspawane cylindry, z udoskonalonymi suwakami Trofimowa. Krzyżulce miały budowę zamkniętą, która utrudniała dostęp brudu i wilgoci. Lokomotywa zachowywała spokojny bieg nawet przy prędkości do 120 km/h i można było ją opalać gorszymi gatunkami węgla.
Niestety poza prototypami wykonanymi przez ZNTK we Wrocławiu, nie doszło do dalszej produkcji tych maszyn, ponieważ zrezygnowano z zamówień na te parowozy.

 

Dane techniczne

Parowóz    
Układ osi 2-3-0
Średnica kół napędnych 1750 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 11425 mm 11570 mm
Masa parowozu próżnego 69,9 t 78,4 t
Masa w stanie służbowym 76 t 84,5 t
Siła pociągowa ? kG
Moc 854 kW (1160 KM)
Prędkość maksymalna 100 km/h
     
Tender 32D2 30D55
Średnica kół 1000 mm 850 mm
Pojemność skrzyni wodnej 31,5 m3 30 m3
Pojemność skrzyni węglowej 7 t 10,0 t
Masa tendra próżnego 26,4 t 25,4 t
Masa w stanie służbowym 64,9 t 65,4 t